سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1400/02/25 - 12:09
  • تعداد بازدید خبر : 323
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
بازرس‌کل استان در نشست با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام:

اتاق بازرگانی حضور مؤثر جوانان فعال اقتصادی در نظام تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری فعالیت‌های مختلف اقتصادی را فراهم کند

بازرس‌کل استان ایلام با انتقاد از آمار پایین صادرات این استان به کشور عراق علی‌رغم مرز زمینی گسترده، اظهار داشت: بخش‌های خصوصی و تعاونی باید به محور فعالیت‌های اقتصادی تبدیل شوند تا شاهد رونق و جهش اقتصادی باشیم.

به گزارش روابط عمومی بازرسی‌کل استان اسلام، مهدی اصلانی در نشست با رییس، هیأت‌مدیره و برخی فعالان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان ایلام و تعدادی از تشکل‌های بخش خصوصی عضو اتاق اظهار داشت: توسعه صادرات غیرنفتی زمینه‌ساز رشد اقتصادی است و فعالان عرصه جهاد اقتصادی در حوزه تولید و بازاریابی نقش مهمی ایفا می‌کنند.

وی تصریح کرد: صادرات نقش مهمی در چرخه اقتصاد دارد، چرا که با رونق این بخش زمینه بازاریابی و فروش محصولات داخلی فراهم شده و شاهد تحول اساسی در جهش تولید، ارزآوری، ایجاد اشتغال پایدار و در نهایت شکوفایی اقتصادی خواهیم بود.

بازرس‌کل استان به بازارهای هدف صادراتی اشاره کرد و گفت: شرایط فروش محصولات صادراتی، زمانی فراهم می‌شود که بتوانیم بازاریابی مناسبی در کشورهای هدف و شناسایی نیاز بازار کشور مورد نظر را داشته باشیم. ثبیت بازارهای هدف را در رأس قرار دهیم و فقط به شناسایی آنها بسنده نکنیم و ذائقه مشتری باید همواره‌ و مستمر مورد ارزیابی قرار گیرد تا تولیدات خود را متناسب با نیازمندی‌ها و علایق ایشان سوق دهیم.

اصلانی به مزیت مرز مشترک ۴۳۰ کیلومتری عراق با استان اشاره کرد و افزود: با توجه به آمار میزان صادرات صورت گرفته از مرز مهران، به رغم ظرفیت‌های مناسب استان تنها 10 درصد از آمار صادرات مرز گمرکی مهران متعلق به استان و نود درصد متعلق به خارج از استان است که باید با تدبیر و برنامه‌ریزی و مدیریت جهادی و عزم عمومی این رقم درآمد صادراتی استانی افزایش پیدا کند و در این راستا استفاده از مزیت‌های علایق و ارتباط مشترک دینی و تاریخی مردمان استان‌های مرزنشین عراقی و برگزاری جلسات مشترک و برقراری تعامل سازنده با اتاق بازرگانی عراق و ارتباط پویا و فعال اتاق بازرگانی استان با گمرک استان جهت شناسایی و برقراری ارتباط با تجار خارجی ترانزیت‌کننده کالا از مرز مهران و استفاده از ظرفیت و اطلاعات این تجار در جهت شناسایی بهتر بازار هدف یا همکاری‌های مشترک صادراتی مورد تأکید است.

 بازرس‌کل استان در این نشست ۲ ساعته با رئیس اتاق و نمایندگان فعالان تولیدی و صادراتی در اتاق بازرگانی استان افزود: ضمن ضرورت توجه به‌ بهره‌مندی از تجارب بازرگانان قدیمی و با سابقه، باید برای تقویت استفاده از فناوری‌های نوین، فراهم کردن زمینه حضور موثر و مبتکرانه جوانان و فعالان مختلف اقتصادی و رفع محدودیت‌ها و ایجاد بسترهای لازم برای استقبال از دیدگاه‌های مختلف در نظام تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری اتاق بازرگانی تلاش کرد تا اتاق بازرگانی استان در فعالیت‌های مختلف اقتصادی و ارزآوری استان نقش آفرینی موثرتری داشته باشد.

مهدی اصلانی ادامه داد: تهیه و ایجاد دسترسی‌های مناسب برای بانک‌های اطلاعاتی مختلف مؤثر در فعالیت‌های وارادت مواد اولیه یا صادراتی محصولات و مزیت‌ها و علاقمندی‌های طرف عراقی و سایر کشورهای هدف صادراتی باید در اختیار تولیدکنندگان و تجار قرار گیرد و همکاری مدیریت گمرک، اداره کل صمت و اتاق بازرگانی استان در جهت صادرات بیشتر و بهتر صورت پذیرد.

مدیرکل بازرسی استان ایلام در این نشست بر ضرورت هم‌افزایی و همکاری با بخش خصوصی برای شناسایی و رفع موانع تولید و تحول اقتصادی تاکید کرد و افزود: ما باید به سمت مردمی کردن اقتصاد حرکت کنیم و بخش‌های خصوصی و تعاونی باید به محور فعالیت‌های اقتصادی تبدیل شوند تا شاهد رونق و جهش اقتصادی باشیم.

وی خاطر نشان کرد: باید نظام تشکل‌‌های حرفه‌ای و تخصصی خصوصی و تعاونی اقتصادی و تولیدی استان تقویت و حمایت و شرایط حضور رقابتی و عادلانه افراد صاحب‌نظر و شایسته در سطوح مدیریتی این‌گونه تشکل‌ها فراهم شود تا موجبات انعکاس نظام‌مند نظرات و دغدغه بخش‌های مذکور برای شناسایی و رفع موانع تولید، مقررات‌زدایی، پشتیبانی و تسهیل‌گری تولید گردد.

اصلانی اظهار داشت: تشکل‌های بخش خصوصی که اکنون فعال هستند، می‌‌توانند درخواست‌های خود درخصوص مشکلات و موانع تولید همراه با پیشنهادات کارشناسی به صورت مکتوب به طور مستقیم یا از طریق اتاق بازرگانی استان به بازرسی‌کل استان منعکس کنند و امیدواریم با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی و نظارتی و بخش خصوصی شاهد تحول اقتصادی در استان و کشور باشیم.

کلمات کلیدی
فرزانه سادات سجادی
تهیه کننده:

فرزانه سادات سجادی

تصاویر

 -