سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1393/06/25 - 15:20
  • تعداد بازدید خبر : 4670
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
نشست مشترک بازرس کل گیلان و نمایندگان ویژه رییس‌جمهور

نحوه بهره‌برداری تخريب و تصرف جنگل‌ها و مراتع استان گیلان بررسی شد

با توجه به اهميت ساختار طبيعي و جغرافيائي استان گيلان و شكنندگي نظام زیست‌محیطی اين استان و در راستاي ضرورت توجه به نقاط آسیب‌پذیر و در معرض تخريب و تصرف و چگونگي بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، نشست مشتركي بين بازرس کل استان گیلان و نمايندگان ويژه رئیس‌جمهور در حوزه سياسي و امنيتي برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي بازرسي استان گيلان در اين نشست نحوه بهره‌برداري از جنگل‌ها، تعهدات اجراشده و تعهدات باقي‌مانده توسط مجري طرح جنگل‌داري و استفاده از ظرفیت‌های قابل‌تحمل اكولوژيكي و اقتصادي در چارچوب مديريت پايدار جنگل از طريق شرکت‌های بهره‌برداري موردبحث و بررسی قرار گرفت.

 مسرور بازرس كل استان با توجه به آمار و اطلاعات موجود از جنگل‌های استان اظهار داشت: در صورت عدم جلوگيري از تخريب جنگل‌ها و بهره‌برداری بی‌رویه و عدم ساماندهي به‌موقع دامداران و...جنگل‌کاری جنگل‌های مخروبه استان به‌منظور توسعه فضاي سبز و بالا رفتن سرانه آن حدود 80 سال(هر 10 سال 15000 هكتار)، به طول خواهد انجاميد.

در این نشست ضمن انتقاد از عدم اجراي مطلوب طرح خروج جنگل‌نشينان از عرصه‌های جنگلي و اقدام عاجل و ضروري براي بهبود اين وضعيت اعلام شد با ادامه روند فعلي، اجراي طرح ساماندهي خروج دام از جنگل حدود 40 سال طول خواهد كشيد.

در ادامه به موضوع ده‌ساله بودن قراردادهای منعقده با پيمانكاران طرح‌های جنگل‌کاری و عدم بازنگري در طرح‌ها اشاره شد و بر لزوم اين بازنگري و اجراي تصویب‌نامه‌های هیئت‌وزیران در رابطه با برنامه بهینه‌سازی پايش، حفظ، بهره‌برداری و مديريت جنگل‌های كشور تأکید گرديد.

در پايان ضمن انتقاد از رويه موجود در حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و منابع طبيعي به موضوع واگذاری‌های غیرقانونی اراضي جنگلي(ملي و منابع طبيعي) تحت عنوان تفرجگاه‌های تفريحي با سازه‌های سنگين در مناطقي كه ممنوعيت واگذاري شامل آن مناطق می‌شود ازجمله طرح‌های جنگل‌داری و... بر حفظ و حراست از اين مواهب طبيعي و خدادادي تأکید شد.

همچنین تأکید گردید: فشار عوامل سياسي بر دستگاه‌های اجرائي در خصوص واگذاري اراضي منابع طبيعي به بهانه حمايت از سرمایه‌گذار و اجراي درخواست‌های اهالي منطقه از قبيل احداث راه و... نبايد باعث تخريب و نابودي اين نعمت‌های الهي گردد و مسئولين ملي ، استاني و شهرستاني بايد نسبت به اين موضوعات با حساسيت بيشتري ورود كرده و در اين مسير از تمامي ظرفیت‌ها و استعدادهاي موجود بهره‌گیری كنند.

کلمات کلیدی
مدیر کل سیستم
تهیه کننده:

مدیر کل سیستم