سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1398/08/27 - 14:14
  • تعداد بازدید خبر : 540
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
سیستان و بلوچستان/ بازرس کل استان سیستان و بلوچستان در شورای اداری شهرستان چابهار:

سازمان بازرسی کل کشور حامی مدیران خدمت‌گزار، پاکدست، سالم و توانمند است/ مدیران اجرایی رویکرد خودنظارتی داشته باشند

بازرس کل استان سیستان و بلوچستان در شورای اداری شهرستان چابهار:
سازمان بازرسی کل کشور حامی مدیران خدمت‌گزار، پاکدست، سالم و توانمند است/ مدیران اجرایی رویکرد خودنظارتی داشته باشند

به گزارش روابط عمومی بازرسی کل استان سیستان و بلوچستان، حسن امامی در جلسه شورای اداری شهرستان چابهار ضمن تبریک زادروز خجسته حضرت محمد مصطفی(ص) و صادق آل محمد(ع) و همچنین تبریک هفته وحدت اظهار داشت: ماه‌های محرم و صفر را پست سر گذراندیم؛ فلسفه قیام امام حسین علیه‌السلام امربه‌معروف و نهی از منکر، مبارزه با ظلم، ستم، نابرابری، زیاده‌خواهی و فساد بود. ما باید از آن حضرت درس بگیریم و با توجه به اینکه بالاترین معروف در نظام اداری رعایت قوانین و مقررات و بدترین منکر عدم رعایت قوانین و مقررات و قانون‌گریزی و فساد اداری است، نهایت تلاش خود را در خصوص امر به این معروف و نهی از منکر قانون‌گریزی را داشته باشیم.
وی با بیان اینکه آستانه تحمل بازرسی کل استان با توجه به وضعیت خاص کشور و به‌خصوص استان سیستان و بلوچستان در ارتباط با قانون‌گریزی و فساد بسیار پایین است و مصادیق فساد را به‌هیچ‌وجه تحمل نمی‌کند، گفت: مجموعه بازرسی کل استان تمام تلاش خود را می‌کند که با هشدار و راهنمایی به‌موقع مدیران و کارکنان دستگاه‌های اداری از بروز و ظهور هرگونه فسادی جلوگیری کند و چنانچه مدیری به هشدارها و قوانین و مقررات توجه نکرده و به سمت فساد‌ی حرکت کند، بدون هیچ‌گونه اغماضی حتماً برخورد می‌کنیم.
امامی افزود: سازمان بازرسی کل کشور حامی مدیران خدمت‌گزار، پاکدست، سالم و توانمند است، ولی به‌هیچ‌وجه برای مدیران و کارکنانی که به بیت‌المال و اموال عمومی دست‌درازی می‌کنند، شأن و جایگاهی قائل نیست و آبروی نظام را بالاتر از آبروی این‌گونه افراد می‌داند.
بازرس کل استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: دشمنان قسم‌خورده نظام و کشور عزیز ایران امروز با توجه به قدرت تأثیر‌گذار جمهوری اسلامی ایران در منطقه تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا با اعمال فشار‌های اقتصادی و اعمال تحریم‌های ظالمانه به کشور و نظام ضربه بزنند. لذا ما باید هوشیار باشیم و با تبدیل این تهدیدها به فرصت با نگاه به داخل و حداکثر استفاده از ظرفیت‌های داخلی و افزایش تولید و ایجاد اشتغال پایدار اجازه ندهیم که دشمن بیش از این مردم را به‌سختی بیندازد.
وی سرمایه‌گذاران واقعی و سالم را سربازان خط مقدم مقاومت و مقابله با دشمن در این جنگ ناجوانمردانه اقتصادی برشمرد و تأکید کرد: شما مدیران دستگاه‌های اجرایی باید ضمن حمایت از افرادی که واقعاً قصد سرمایه‌گذاری، رونق تولید، ایجاد اشتغال را دارند، تمام توان و تلاش خود را در خصوص رفع موانع و مشکلات و تسهیل امورات مربوط به‌کارگیرید.
امامی تصریح کرد: مدیران بانک‌ها بایستی تلاش کنند اعتبارات و تسهیلات را در خدمت به تولید و اشتغال قرار دهند، نه در خدمت افرادی که با رانت و ارتباط قصد چپاول اموال عمومی را دارند.
بازرس کل استان با بیان اینکه بازار مصرف خوبی در همسایگی این استان قرار دارد، ادامه داد: باید حداکثر تلاش خود را در خصوص تسهیل مراودات اقتصادی و به‌خصوص صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای همسایه از قبیل عمان، پاکستان، افغانستان، امارات به کار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: اکثر مدیران ما افرادی باتقوا، خداترس، دلسوز، جهادی، مخلص، پاکدست و سالم هستند اما متأسفانه تعداد اندکی از مدیران به‌جای اینکه به جایگاه مدیریت به‌عنوان امانت و فرصتی برای خدمت و تأمین رضای خداوند و مردم فکر کنند، فرصتی برای مال‌اندوزی، دست‌درازی به بیت‌المال و اموال عمومی و تأمین منافع شخصی و حزبی خود می‌دانند. این‌گونه مدیران در شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی نیستند و باید شناسایی و به بدترین نحو ممکن با آن‌ها برخورد شود.
امامی خطاب به مدیران حاضر با بیان اینکه باید در حوزه مدیریتی خود به چند موضوع توجه ویژه داشته باشید، گفت: یکی از موضوعاتی که باید مد‌نظرتان باشد، ارتقاء شفافیت در تصمیمات و عملکرد دستگاه‌های زیرمجموعه است. عملکرد تمامی شما عزیزان در حوزه تصمیم‌گیری و اجرا بایستی به نحوی شفاف باشد تا تمام مردم و جامعه هدف بتوانند ناظر بر آن باشند و آن را نقد و آسیب‌شناسی کنند.
بازرس کل استان شفافیت را یکی از اصلی‌ترین راه‌های مبارزه با فساد عنوان کرد و گفت: مخالفان شفافیت به دنبال فساد و تخلف هستند و نمی‌خواهند دستگاهشان سالم‌سازی شود.
وی ادامه داد: موضوع بعدی که باید به آن توجه داشته باشید این است که تمامی شما رویکرد خود نظارتی داشته باشید. نظارت‌های درون دستگاهی یک امر مسلم و واجب است و مدیری که سیستم‌های نظارتی درون دستگاهی خود را تقویت کند و به هشدارهای بازرسی و نظارت مجموعه عمل کند، یقیناً موفق خواهد بود.
امامی موضوع بعدی دارای اهمیت را که نیازمند توجه است، آشنایی مدیران با قوانین و مقررات مرتبط با خود عنوان کرد و افزود: یکی از عوامل زمینه‌ساز فساد، عدم آشنایی مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی با قوانین و مقررات است. لذا انتظار می‌رود مدیران به‌تمامی قوانین و مقررات حوزه کاری خود اشراف داشته باشند و چنانچه قانون و یا آیین‌نامه‌ای ایرادی دارد و با توجه به وضعیت کنونی کشور خللی به بحث رونق تولید، رونق صادرات وارد می‌کند به ما منتقل کنید تا در جهت اصلاح و یا ابطال آن اقدام لازم را انجام دهیم.
بازرس کل استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: موضوع بعدی که در امر پیشگیری از فساد اداری تأثیر زیادی دارد این است که مردم نیز به‌حق و حقوق خود و همچنین وظایف خود در قبال دستگاه‌های اجرایی واقف باشند. با توجه به ماده 2 قانون ارتقاء سلامت نظام اداری تمامی دستگاه‌های اجرایی باید قوانین و مقررات، تصمیمات مربوط به حقوق شهروندی نظیر فرآیندهای کاری، زمان‌بندی انجام کارها، مجوزهایی که ارائه می‌کنند، استانداردها، شرح وظایف و خدمات خود را از طریق سامانه‌های الکترونیکی خود به مردم اطلاع‌رسانی کنند تا مردم و جامعه هدف بتوانند با رعایت اصول برابری، عدم تبعیض، انصاف، شفافیت و رقابت سالم؛ که از اصول مهم حقوق عمومی به شمار می‌رود از خدمات و امتیازات دستگاه‌های اجرایی بهره ببرند.
این مقام قضایی خطاب به حضار در جلسه اداری شهرستان چابهار تأکید کرد: در تصمیمات و اقدامات خود منافع عمومی را در نظر بگیرید، نه منفعت یک شخص، گروه و یا حزب خاص. غایت تمام اعمال شما مدیران خدوم باید برآوردن سود و منفعت عموم مردم باشد چراکه مردم صاحبان اصلی حکومت هستند
وی خاطرنشان کرد: همه شما مدیران علاوه بر اینکه در برابر وجدان شخصی خود پاسخگو هستید، بایستی در حوزه حقوق عمومی در ارتباط با اعمال و فعالیت‌ها و عملکرد خود در برابر مقامات بالاتر، دستگاه‌های نظارتی و نظارت‌های مردمی و همگانی نیز پاسخگو باشید.
امامی، مبارزه جدی با فساد اداری و مالی را یکی از دغدغه‌ها و خواسته‌های مقام معظم رهبری برشمرد و گفت: از تمامی مدیران و مسئولان انتظار می‌رود با عزم و اراده‌ای جدی جهت مبارزه با پدیده شوم فساد اداری تلاش کنند.
بازرس کل استان افزود: قوه قضائیه در دوره جدید قاطعانه با فساد برخورد می‌‌کند و سایر قوا و همه مسئولان نیز باید کمک کنند تا از شکل‌گیری هرگونه سوء جریان و فسادی پیشگیری شود، چون پیشگیری بهتر و کم‌هزینه‌تر از درمان است. لذا سعی کنید گلوگاه‌های فساد را در دستگاه‌های خود شناسایی و نسبت به انسداد آن اقدام کنید.
وی شهرستان چابهار را دارای ظرفیت‌های فوق‌العاده برای رونق تولید، تولید ثروت و اشتغال و تحول در اقتصاد دانست و گفت: باید تمام تلاش خود را برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود (دریا- بنادر- منطقه آزاد و...) برای توسعه شهر، جذب سرمایه‌گذار، ارتقا تولید و اشتغال به‌کارگیرید. البته اقدامات خوبی در حوزه‌های مختلف انجام‌شده اما این کافی نیست و بایستی تلاش بیشتری شود که چابهار بتواند جایگاه واقعی خود را در منطقه پیدا کند.
بازرس کل استان با بیان اینکه چابهار به دلیل برخورداری از پتانسیل‌های منحصربه‌فرد و استراتژیکی که دارد باید به نماد توسعه، پیشرفت، آبادانی و رفاه ایران اسلامی در منطقه و حتی در جهان تبدیل شود، خاطرنشان کرد: چابهار باید دروازه تحول اقتصادی نه‌تنها برای شرق کشور بلکه برای ایران باشد. با مدیریت صحیح ظرفیت‌ها و مزیت‌های موجود در حوزه‌های گردشگری، کشاورزی، صیادی، تجارت و ترانزیت می‌توان ضمن کاهش نرخ بیکاری، بستر توسعه کشور را فراهم کرد.

کلمات کلیدی
مدیر کل سیستم
تهیه کننده:

مدیر کل سیستم