سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1399/07/05 - 13:51
  • تعداد بازدید خبر : 377
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
بازرس‌کل استان گیلان:

ساختار سنتی حاکم بر دستگاه های اجرایی امکان بروز فساد را تقویت می‌کند

بازرس‌کل استان گیلان در دیدار با اعضای سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت شاخه گیلان بر تقویت همکاری و استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی بازرسی‌کل گیلان، سیف‌اله مسرور در دیدار با اعضای هسته مرکزی «سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت» شاخه گیلان که در راستای تحقق اهداف نظارتی و مقابله صحیح و موثر با فساد برگزار شد، گفت: اگر بخواهیم تعریف مجملی از فساد داشته باشیم باید بگوییم که فساد، انحراف از اعتدال است و عملی که باید مطابق قوانین و مقررات موضوعه در یک مسیر معقول و متعادل حرکت کند اگر از این هدف فاصله بگیرد مصادف با بروز فساد است.

بازرس‌کل استان گیلان با بیان این مطلب که فساد صرفاً تصاحب و دست‌اندازی در بیت‌المال نیست افزود: اگر مدیری یا مسئولی در جامعه اسلامی مرتکب عملی که منتج به نارضایتی مردم شود و یا اگر ناشی از کم‌کاری و یا غفلت مسئولان باشد مرتکب فساد شده است.

مسرور با اشاره به عارضی بودن فساد و خطر این سهم مهلک برای انسان‌ها تصریح کرد: بحث نظارت یکی از مهم‌ترین مقوله‌های مورد توجه در آموزه‌های دینی و تعلیمات حقوقی ما است و برای مقابله با همین فساد عارضی و یا فسادی که در حال حاضر در برخی از بخش‌های اداری کشور حاکم است، قطعاً باید عیونی مورد اعتماد و متخصص بر امور نظارت داشته باشند و باید توجه داشته باشیم که یک حکومت خوب حکومتی است که بهترین دستگاه‌های نظارتی را برای پایش و رصد کارگزاران خود تدبیر و تربیت کند.

این مسئول قضایی با بیان شیوه‌های مبارزه با فساد که بر دو بخش سخت‌افزاری (پلیسی) و نرم‌افزاری (تربیتی و آموزشی) است، خاطرنشان کرد: عمده مشکل ما در بدنه دستگاه‌های اجرایی کشور استفاده از شیوه‌ها و ساختارهای سنتی و مندرس است که حاکم بودن این فضا امکان بروز فساد را تقویت می‌کند و در گام اول باید   این شیوه را به سرعت اصلاح و به سمت جامعه الکترونیک پیش برویم.

بازرس‌کل گیلان در ادامه با انتقاد شدید از برخوردهای بعضاً غیرکارشناسانه و غیر دلسوزانه برخی از وضع‌کنندگان قانون خاطرنشان کرد: چرا باید این افراد در تقابل با نظرات کارشناسانه و دلسوزانه بازرسان، برای برخی خواسته‌های غیراصولی و اشتباه و در عین حال نابودکننده روستاها مثل طرح هادی مقاومت کنند و به دنبال مطامع شخصی و یا گروهی خود باشند و بعضاً بازرسی را سدّ راهی برای دستیابی به اهداف مد نظر خود بدانند و جسورانه در رسانه‌ها به این نهاد نظارتی و قانونی حمله کنند و در جهت تخریب چهره آن گام بردارند.

وی افزود: البته این فشارها و این حملات به هیچ عنوان در عزم و اراده خادمان ملت در این نهاد نظارتی نمی‌کاهد و آن‌ها را مصمّم‌تر از قبل در مسیر مبارزه با فساد نگه می‌دارد.

این مسئول در انتها به جایگاه قانونی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر و همچنین نظارت غیرمستقیم سازمان‌های مردم نهاد در قانون سازمان بازرسی اشاره کرده و افزود: بهره‌گیری از توان تشکل‌های مردم‌نهاد در قانون برای سازمان بازرسی‌کل کشور پیش بینی شده است و ما در این مجموعه تلاش خواهیم کردکه این ارتباط دوسویه تقویت شود و بازرسی هیچ منعی برای ایجاد و یا تقویت ارتباط با سازمان‌های مردم‌نهاد قانونی و مجوز دار نداشته و ندارد و از تمام ظرفیت‌های موجود در راستای تحقق اهداف مشترک بهره می‌گیرد.

در ابتدای این دیدار بابایی‌پور مسئول سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت در استان گیلان ضمن ارائه گزارشی از اقدامات این سازمان در گیلان، آمادگی خود را برای همکاری با سازمان بازرسی جهت تحقق این مهم اعلام کرد.

 

کلمات کلیدی
فرزانه سادات سجادی
تهیه کننده:

فرزانه سادات سجادی