سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1398/08/25 - 09:44
  • تعداد بازدید خبر : 447
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
اردبیل/ در نشست هم‌اندیشی بازرس کل و دادگستری استان اردبیل مطرح شد:

تعیین شعبه ویژه رسیدگی به گزارش‌ها و پرونده‌های ارسالی از بازرسی کل استان در دادگستری اردبیل

در نشست هم‌اندیشی بازرس کل و دادگستری استان اردبیل مطرح شد:
تعیین شعبه ویژه رسیدگی به گزارش‌ها و پرونده‌های ارسالی از بازرسی کل استان در دادگستری اردبیل

به گزارش روابط عمومی بازرسی کل استان اردبیل، نشست هم‌اندیشی دادگستری و بازرسی کل استان با حضور ناصر عتباتی رئیس‌کل دادگستری، نورمحمد کاظمی الموتی بازرس کل، سیدعبدالله طباطبایی دادستان عمومی و انقلاب، رؤسای مجتمع‌های قضایی و محاکم تجدیدنظر و سربازرسان و کارشناسان بازرسی کل در محل دادگستری کل استان برگزار شد.
نورمحمد کاظمی الموتی بازرس کل استان اردبیل موضوع فساد ستیزی و از بین بردن فساد را اولویت اول دستگاه قضایی دانست و گفت: سازمان بازرسی کل کشور به‌عنوان عالی‌ترین دستگاه نظارتی، در این حرکت پیشرو است.
وی ضمن تشکر از مسئولان قضایی استان در ایجاد زمینه تعامل و بررسی موانع و مشکلات موجود اظهار داشت: کمتر شناخته شدن قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور در بین قضات و کارکنان قضایی و مظلوم ماندن این قانون در محاکم قضایی یکی از مشکلات مهم در روند رسیدگی به گزارش‌ها و پرونده‌های ارسالی به محاکم قضایی از سوی بازرسی کل است.
کاظمی الموتی با اشاره به بعضی از مفاد قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور و آیین‌نامه اجرایی آن افزود: این قانون نحوه و روند رسیدگی‌ها را مطرح می‌کند، در روند رسیدگی‌ها بازرس قضایی، قرار تأمین‌ها، اعتراض به قرار تأمین‌ها و تشدید و تخفیف آن‌ها را پیش‌بینی کرده و پیداست که این قانون فراتر از بقیه قوانین و در کنار آیین دادرسی کیفری است.
بازرس کل استان اردبیل عدم توجه به موضوع استرداد مال در پرونده‌های تضییع اموال و حقوق بیت‌المال و عدم ابلاغ و اطلاع روند رسیدگی به پرونده‌های ارجاع شده به محاکم قضایی از سوی بازرسی کل استان را از موانع و مشکلات موجود برشمرد.
ناصر عتباتی رئیس‌کل دادگستری استان اردبیل نیز هماهنگی، انسجام و همپوشانی دو مجموعه تشکیلات قضایی و بازرسی کل استان در پیشبرد اهداف مخصوصاً در حوزه مبارزه با فساد را کاملاً ضروری و لازم دانست و با اشاره به شروع دوره تحول در قوه قضاییه و برنامه‌های جدی ریاست قوه قضائیه برای مبارزه با فساد در حوزه نهادهای اجرایی و متولیان گفت: نقش بازرسی کل در استان و در مقیاس بزرگ‌تر سازمان بازرسی کل کشور در سطح کشور در این راستا بسیار تأثیرگذار است.
رئیس‌کل دادگستری استان اردبیل ضمن اشاره به یک سری دغدغه‌ها و نقطه نظرات در دادگاه‌های بدوی تجدیدنظر استان و مجموعه بازرسی کل استان ابراز امیدواری کرد این نشست هم‌اندیشی و تعامل بتواند در پیش برد اهداف به نحو مطلوب کمک کند و ان‌شاءالله تلاش‌ها و زحماتی که هر دو مجموعه تقبل می‌کنند یک خروجی مشخص، ملموس، تأثیرگذار، منصفانه و عادلانه بر مبنای مقررات قانونی داشته باشد.
ناصر عتباتی اظهار داشت: رویکرد ما بر اقدامات و برخوردهای بازدارندگی و پیشگیرانه است و نقش نظارتی، پیشگیرانه و بازدارندگی بازرسی کل اردبیل در این خصوص به‌مراتب تأثیرگذار و مهم است.
در ادامه تقی‌زاده رئیس محاکم تجدیدنظر استان ضمن اشاره به مواردی در تنظیم و تشکیل پرونده‌‌ها در بازرسی کل گفت: شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان به‌عنوان شعبه ویژه رسیدگی به گزارش‌ها و پرونده‌های ارسالی از بازرسی کل استان تعیین‌شده است.
در ادامه مظفری مستشار شعبه اول تجدیدنظر به‌عنوان شعبه ویژه رسیدگی به پرونده‌های ارجاع شده از بازرسی کل استان با اشاره به نواقصی که باید در تهیه گزارش‌ها و پرونده‌ها مدنظر کارشناسان بازرسی کل قرار گیرد اظهار داشت: به اذعان مسئولان مالی اکثر دستگاه‌های مورد نظارت و بازرسی، ورود بازرسی کل استان در بررسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان موجب اصلاح و تصحیح روند غلط در ادارات استان شده است.
در پایان سایر حاضرین نقطه نظرات و دغدغه‌های خود را در زمینه گزارش‌ها و پرونده‌های تشکیل‌شده در بازرسی کل استان و نحوه رسیدگی در مراجع قضایی استان بیان کردند.

 

 

 

 

 

کلمات کلیدی
مدیر کل سیستم
تهیه کننده:

مدیر کل سیستم