سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1399/09/23 - 09:20
  • تعداد بازدید خبر : 478
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

برگزاری نشست تخصصی با موضوع علل ساخت‌ وسازهای غیرمجاز در سطح شهر بندرعباس در بازرسی‌کل استان هرمزگان

نشست تخصصی با موضوع علل ساخت‌وسازهای غیرمجاز در سطح شهر بندرعباس با حضور دستگاه­های متولی در بازرسی‌کل استان هرمزگان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی بازرسی‌کل استان هرمزگان، حسین کردستانی معاون نظارت و بازرسی استان در این نشست بابیان این­که ساخت‌وساز غیرمجاز نوعی ترویج بی‌­قانونی و بی­‌اعتنایی به قانون است اظهار داشت: برابر مفاد ماده 100 قانون شهرداری قبل از هرگونه اقدام و فعالیت عمرانی بایستی پروانه ساختمانی صادر شود لیکن ازآنجایی‌که یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی شهرداری­‌ها تحت عنوان درآمد حاصل از جرائم کمیسیون ماده 100 است و در برخی از شهرداری­‌ها بیش از یک‌پنجم درآمد شهرداری از این جرائم است، لذا با نگاه درآمدی شهرداری­‌ها به کمیسیون ماده 100، عملاً تمایل چندانی به جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز وجود ندارد.

کردستانی همچنین خاطرنشان کرد: ساخت‌وساز غیرمجاز بدون پروانه یا مخالف با پروانه ساختمانی می­‌تواند به‌عنوان یک معضل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و یا حتی زیست‌محیطی باشد. آسیب عمده این است که تعداد قابل‌توجهی رأی تخریب توسط کمیسیون ماده 100 شهرداری­‌های استان صادرشده ولی متأسفانه به دلایل مختلف اجرا نشده است.

وی با اشاره به تأکید ریاست قوه‌قضاییه و اقدامات جدی سازمان بازرسی مبنی بر شناسایی بسترهای فسادزا و لزوم اصلاح ماده 100 قانون شهرداری­‌ها بیان داشت: در این خصوص تبصره 4 ماده 100 قانون شهرداری­ها نیز نه‌تنها نقش بازدارنده ندارد حتی باعث تشویق افراد به ساخت‌وساز بدون پروانه نیز می­‌شود. چراکه شهروند بدون پرداخت هزینه­‌های تأمین اجتماعی، طراحی، نظارت و سایر هزینه­‌های جانبی اقدام به ساخت‌وساز بدون پروانه می­‌نماید و در ازای هر مترمربع بنای ساخته‌شده بدون مجوز، یک‌دهم ارزش معاملاتی ساختمان جریمه پرداخت می­‌نماید، لذا در مجموع ساخت‌وساز غیرمجاز برای شهروند صرفه اقتصادی دارد، خلأ دیگری که در تبصره‌­های 2 و 3 این قانون وجود دارد این است که زمان پرداخت جرائم تعیین‌شده در کمیسیون ماده 100 مشخص نشده است.

معاون نظارت و بازرسی در ادامه اظهار داشت: موضوع دیگری که در قانون پیش‌بینی‌شده اما توسط شهرداری­‌ها و سازمان­‌های نظام‌مهندسی به‌ندرت رعایت می‌شود رسیدگی به تخلفات مهندسان ناظر ساختمانی در عدم نظارت صحیح بر ساخت‌وسازها مطابق با پروانه ساختمانی و اصول فنی و شهرسازی و عدم ارائه گزارش‌های پنج­گانه پایان هر یک از مراحل اصلی کار بوده که در تبصره 7 ماده 100 قانون شهرداری­‌ها و ماده 23 آیین­‌نامه اجرایی ماده 33 قانون نظام‌مهندسی به‌صراحت بیان‌شده است.

کردستانی معاون نظارت و بازرسی تصریح کرد: ایراد دیگر ماده 100 قانون شهرداری­‌ها این است که در ابتدای ماده مذکور قیدشده شهرداری می­‎تواند از عملیات ساختمانی ساختمان­‌های بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه ساختمانی به‌وسیله مأمورین خود جلوگیری نماید که قید اختیار به شهرداری­‌ها در خصوص جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز همیشه به نفع شهرداری­‌ها استفاده‌شده است درنتیجه با توجه به ایرادات و خلأهای قانونی ذکرشده، موضوع اصلاح ماده 100 قانون شهرداری­‌ها در سازمان بازرسی به جد در حال پیگیری است.

در پایان نشست نیز افراد حاضر در جلسه به بیان دیدگاه­‌ها و نظرات خود در زمینه علل و عوامل ساخت‌وسازهای غیرمجاز در سطح شهر بندرعباس و راه­‌های جلوگیری از آن پرداختند.

کلمات کلیدی
فرزانه سادات سجادی
تهیه کننده:

فرزانه سادات سجادی

تصاویر

 -  -  -