سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1398/10/18 - 14:51
  • تعداد بازدید خبر : 609
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
گیلان

بازرس کل استان گیلان: اجرای صحیح طرح زراعت چوب در گیلان موجب تولید ثروت و کاهش قاچاق خواهد شد

بازرس کل استان گیلان: اجرای صحیح طرح زراعت چوب در گیلان موجب تولید ثروت و کاهش قاچاق خواهد شد

 

 

به گزارش روابط عمومی بازرسی کل گیلان، در راستای اجرای تکلیف مفاد ماده 38 قانون برنامه ششم توسعه و به‌منظور انجام تکالیف دولت در راستای اعطای تسهیلات و ایجاد شرایط لازم جهت توسعه زراعت چوب، جلسه‌ای با حضور مسئولان مربوطه در محل بازرسی کل گیلان برگزار شد.
در این نشست سیف‌الله مسرور بازرس کل گیلان ضمن اشاره به جایگاه قانونی طرح زراعت چوب در جنگل‌های گیلان اظهار داشت: متأسفانه استان گیلان در طول برنامه توسعه تاکنون نتوانسته تکالیف قانونی خود را به‌منظور اجرای این طرح اجرا کند لذا در باقی‌مانده زمان برنامه ششم توسعه باید این عقب‌ماندگی تا حدود زیادی جبران شود. البته اجرای این طرح با محاسن و معایبی همراه است که باید ضمن کنترل دقیق پیامدهای اجرای ناقص این طرح، روند اجرائی آن به بهترین شکل ممکن مدیریت شود.
وی از مهم‌ترین محاسن واگذاری طرح زراعت چوب در اراضی مستعد اعم از دولتی و غیره را تولید چوب و درآمدزایی دولت و به دور ماندن این اراضی از طمع و دست‌اندازی افراد سوءاستفاده‌گر و فرصت‌طلب دانست و گفت: البته نباید از غفلت و بی‌توجهی به اهداف اصلی طرح و ایجاد تغییرات بعدی در کاربری آن غافل شد که این امر با تضامین و قیود کافی و همچنین اخذ نظرات کارشناسی تأمین می‌شود.
بازرس کل استان گیلان با اشاره به قابلیت‌ها و مزیت‌های اجرای این طرح در گیلان به‌منظور تبدیل صنعت چوب استان به‌عنوان قطب سلولزی کشور گفت: زمان‌بندی برش درخت‌های فرسوده و بعضاً آسیب‌زا در جنگل و کاشت مجدد آن موضوع بسیار مهم و ضروری است و نباید در این مسیر اعتماد عمومی مردم خدشه‌دار و فاصله زیادی بین زمان برش و کاشت نهال‌ها سپری شود.
رئیس شورای دستگاه‌های نظارتی استان ضمن بیان توصیه‌هایی مهم و راهبردی به مسئولین مربوطه افزود: واگذاری عرصه و فروش چوب درختان و نهال‌کاری پس از آن باید در قالب یک رقابت برابر و تحت شرایط مزایده و با حداکثر قیمت و کیفیت صورت گیرد و افراد طرف حساب و واگذارشونده باید از توان مالی و تجهیزات لازم برای انجام اقدامات و فعالیت‌های موردنظر برخوردار باشند.
وی با اشاره به اهمیت دقت نظر در اجرای این طرح خاطرنشان کرد: دغدغه‌های به‌حق و به‌جای دستگاه‌های نظارتی باعث احتیاط و توجه جدی آن‌ها به‌منظور اجرای طرح زراعت چوب است و بازرسی استان در موضوع ظرافت‌ها و ضرورت‌های موضوع جنگل و چوب تحت هیچ شرایطی کوتاهی و یا مسامحه نخواهد کرد و با دقت این مهم را تعقیب می‌کند.
در ابتدای این دیدار نیز که با حضور میرعرب مسئول طرح زراعت چوب سازمان جنگل‌های کشور، معاون اقتصادی استاندار و مدیران و معاونین جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان برگزار شد، هریک از مدعوین در خصوص بهترین شیوه‌های اجرای این طرح به بحث و گفت‌وگو پرداختند و مصوباتی داشتند.

کلمات کلیدی
مدیر کل سیستم
تهیه کننده:

مدیر کل سیستم