سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1393/09/05 - 16:02
  • تعداد بازدید خبر : 8853
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
گیلان/ معاون اوّل قوه قضائیه در همایش حفظ محیط زیست و اراضی کشور:

اگر طرح‌های جامع شهری و روستایی مشخص شود زمین‌خواری اتفاق نمی‌افتد

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌ اژه‌ای در همایش حفاظت منابع طبیعی، حفظ محیط زیست و اراضی کشور در استان گیلان گفت: اگر طرح‌های جامع شهری و روستایی مشخص شود و صدور پروانه‌ها دارای متولی باشد زمین‌خواری اتفاق نمی‌افتد.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌ اژه‌ای در همایش حفاظت منابع طبیعی، حفظ محیط زیست و اراضی کشور در استان گیلان گفت: اگر طرح‌های جامع شهری و روستایی مشخص شود و صدور پروانه‌ها دارای متولی باشد زمین‌خواری اتفاق نمی‌افتد.

به گزارش روابط عمومی بازرسی استان گیلان در این همایش که با محوریت سرمایه‌گذاری و توسعه پایدار و با حضور دکتر نجفی استاندار گیلان ، سیاوش پور رئیس‌کل دادگستری استان گیلان ، مسرور بازرس کل گیلان و جمعی از مدیران اجرائی و قضائی استان در استانداری گیلان برگزار شد معاون اول قوه قضاییه با بیان این مطلب افزود: نگاه ما به موضوع باید صیانتی و ملی باشد و بدانیم محیط زیست از مواهب الهی است.

وی با تأکید بر اینکه محیط زیست و منابع طبیعی باید در خدمت مردم باشد، بیان کرد: اگر آمایش سرزمینی داشته باشیم هر دستگاه جایگاه خود را می‌داند.

محسنی اژه‌ای به موضوع زمین‌خواری در سال‌های اخیر اشاره کرد و یادآور شد: منظور از زمین‌خواری این است که زمینی را تصرف کنند و پس از تغییر کاربری آن را به فروش رسانده و در فرآیندی غیرقانونی مبلغ بسیاری کسب شود.

محسنی‌ اژه‌ای  همچنین با اشاره به ساخت هتل 10 طبقه جاجرود در حومه شهر تهران، اظهار کرد: اگر هنگام ساخت، هتل مذکور توسط مسئولان دیده می‌شد و از ساخت هتل جلوگیری می‌کردند اکنون مجبور نبودیم آن را تخریب کنیم.

معاون اول قوه قضائیه بر انجام اقدام به‌موقع توسط دستگاه‌ها تأکید کرد و افزود: زمین، مرتع، جنگل و ساحل متعلق به تمام مردم و نسل امروز و آینده است.

اژه‌ای ادامه داد: باید بدانیم انفال عمومی متعلق به یک دولت و وزارتخانه نیست و اموال ملی محسوب می‌شود بنابراین نیازمند برنامه‌ریزی بین دستگاهی است.

وی هماهنگی تمام دستگاه‌ها در جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز را مهم خواند و یادآور شد: دستگاه‌ها اقدام لازم را باید به‌موقع انجام دهند و در راستای صیانت و مدیریت محیط زیست، جنگل و ساحل دریا حرکت ‌کنند.

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به کمبود نیرو و امکانات در دستگاه‌های مختلف، خاطرنشان کرد: بخش قابل توجهی از کاستی‌ها مربوط به مدیریت‌ها است و مدیر باید بتواند از زیر مجموعه خود حساب‌کشی داشته باشد.

وی مدیریت به‌روز و فعال در قسمت‌های مختلف را کم دانست و اظهار کرد: مردم انگیزه کمک به دستگاه‌ها را دارند و از این ظرفیت باید استفاده شود به شرطی که مدیریت به تلاش مردمی واکنش نشان دهد.

در ابتدای این همایش احمد سیاوش‌پور رئیس‌کل دادگستری استان گیلان به ظرفیت‌های بسیار گیلان در جنگل، ساحل دریا، مرتع و … اشاره کرده و افزود: به دلیل بعضی از کاستی‌ها و سیاست‌های ناصحیح بهره مناسب از نعمت‌های الهی در استان برده نمی‌شود و ایجاد اشتغال در رتبه مناسبی قرار ندارد.

وی با بیان اینکه با حفظ بیت‌المال، منابع طبیعی و محیط زیست می‌توان امور را با محور توسعه پیش برد، تصریح کرد: توجه به محیط زیست و منابع طبیعی منافاتی با اشتغال ندارد و مردم باید بتوانند از مواهب خدادادی بهره‌مند شوند.

این مسئول در ادامه افزود: قانون برای مأموران محافظ منابع طبیعی و محیط زیست این اختیار را قایل شده که برای حفظ این مواهب الهی از ابتدای تخلف‌ها ورود کنند ولی بسیاری از موضوعات زمین‌خواری و ویلاسازی غیرمجاز پس از اتمام کار پرونده‌سازی قضایی می‌شود بنابراین نگاه پیشگیرانه در موضوعات کمتر وجود دارد و دراین‌باره ضعیف عمل شده است.

رئیس‌کل دادگستری گیلان از تشکیل کمیته حفاظت از اراضی ملی در استان خبر داد و بیان کرد: دستگاه‌های نظارتی و متولی، عضو کمیته مذکور هستند.

دکتر محمدعلی نجفی استاندار گیلان نیز با اشاره به ظرفیت و توانمندی بالای استان در بخش‌های مختلف تصریح کرد: گروهی از عوامل فرصت‌طلب و سودجو نیز به دنبال پیگیری منافع فردی بوده و همیشه اراضی مستعد کشاورزی و ملی این استان را مورد تعرض و تجاوز قرار داده‌اند.

 وی گفت: غیراقتصادی شدن کشاورزی به دلیل خرد شدن قطعات زمین‌های کشاورزی ، قیمت پایین و سیستم توزیع نامناسب محصولات که باعث تقسیم ناعادلانه سود ناچیز این بخش بین کشاورز و دلال می‌گردد و نیز مشکلات اقتصادی و فقر کشاورزان در روستا و اثرمندی کوتاه مدت دریافت قیمت فروش زمین در زندگی آن‌ها باعث گردیده روستاییان زحمتکش به‌راحتی در دام این‌گونه افراد قرار گیرند.

وی بر ضرورت حفظ و حراست از اراضی ملی و حقوق بیت‌المال تأکید کرد و افزود: با توجه به گستره جغرافیایی استان و حجم بالای هجمه به منابع طبیعی و عدم وجود اعتبار لازم جهت تقویت گشت‌های حفاظت از اراضی ملی و بروکراسی سخت و زمان‌بر تخریب اعیانات که به‌صورت تخلف در عرصه‌های ملی بناشده است مقابله با این وضعیت را با مشکلاتی روبرو کرده است.

محمود شکری رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان نیز در این همایش خاطرنشان کرد: گیلان به‌عنوان استانی سرسبز در کشور با فقر و بیکاری پنهان مواجه است.

وی رنج مردم گیلان را به دلیل نوع نگاه و روش استفاده از منابع طبیعی برای اشتغال عنوان کرد و افزود: در دهه نخست انقلاب، گیلان را به‌عنوان استان کشاورزی تعریف کردند و از دلارهای هفت تومانی اختصاص داده‌شده به صنعت، محروم شدیم.

شکری با بیان اینکه ابریشم گیلان به دلیل نبود مدیریت و بی‌توجهی دولت از بین رفته است، تصریح کرد: برنج گیلان به دلیل نبود خرید تضمینی و واردات بی‌رویه در حال آسیب است.

کلمات کلیدی
مدیر کل سیستم
تهیه کننده:

مدیر کل سیستم